دکتر غلامحسین حیدری تفرشی

وب سایت شخصی دکتر غلامحسین حیدری تفرشی

همدلی

همدلی توانایی ورود به دنیای خود دیگر اینکه به وضوح بتوانیم احساسات او در آن لحظه وصفی آن احساسات را درک کنیم و بتوانیم به روشی با او ارتباط برقرار کنیم که او احساس کند درک شده است.

تعریف عملیاتی :

ما زمانی همدلی کرده ایم که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که خود را در یک فضای سالم و غیر تهیه کننده (غیر داورانه)قرار دهیم تا او بتواند احساسات و افکارش را که برایش اهمیت دارد را ابراز کند.

ما هنگامی همدل شده ایم که بتوانیم معنای سطحی کلمات و معنای زیرین آنها به همراه احساسات همراه با پیام را شناخته و درک کنیم.

این توانایی موجب تقویت رابطه گرم و صمیمی ما با دیگران بویژه اعضای خانواده می شودو سلامت روانی و اجتماعی ما را بیش از پیش فراهم نمود و به قطع روابط ناسالم ما منجر خواهد شد.

روش های انگیزش همدلی :

یکی از نشانه های اولیه همدلی ، گریه های غیر ارادی نوزادانی است که صدای گریه نوزاد دیگر را می شنود گر چه این نخستین روش انگیزش همدلی ، یک میانجی تلقی نمی شود، اما شبیه به مفهوم اصلی همدلی به عنوان یک واکنش جانشین در مقابل دیگران است (رفتارهای اجتماعی مطلوب از دیدگاه روانشناس اجتماعی هانس ورند بیر هوف ص. ۱۶۵) بر اساس یک فرضیه معتبر همدلی واکنش زیست شناختی و همگانی است که تحت تاثیر رشد شناختی و عوامل محیطها تغییر می کند . شیر خوارگان در برابر ناراحتی دیگران واکنش نشان می دهند ، مثلا با دیدن گریه کود دیگر گریه می کنند . تلاشهای آنان برای کمک معمولا غیر موثر و نامناسب است . البته با پیشرفت توانایی شناختی به خصوص توانایی درک دیدگاه دیگران و نقش بازی کردن کودکان درک کاملترو دقیقتری از احساسات و عواطف دیگران پیدا می کنند . در نتیجه دلسوزتر می شوند و بهتر می توانند به طرق مناسبی به دیگران کمک کنند . (رشد شخصیت کودک ترجمه مهشید یاسایی ص.۳۴۵)

سنجش و اندازه گیری همدلی :

معیارهای سنجش همدلی کاملا با یکدیگر متفاوت است در نتیجه آنچه به عنوان همدلی شناخته می شود به میزان قابل توجهی به ابزارهای سنجش و اندازه گیری مورد استفاده بستگی دارد.

پرسشنامه هایی نیز که برای سنجش میزان همدلی تهیه می شوند با توجه به فلسفه ای که ورای آن نهفته است با یکدیکر تفاوت دارند هدف پاره ای از این پرسشنامه ها نشان نشان دادن احساسات در موارد خاص است که در اثر رنج کشیدن دیگران به وجود می آید . دسته دیگر آمادگی دائمی را برای همدلی با نیازمندان نشان می دهد نوع اول گرایش داشتن به همدلی و نوع دوم آمادگی برای ابراز همدلی نامیده می شود. همچنین وجه تمایز برای معیار سنجش احساس گناه نیز پیشنهاد شده است .استعداد و آمادگی برای ابراز همدردی در اثر حوادثی که با عث ناراحتی درونی دیگران می شود برانگیخته می گردد. نمونه آن شخصی است که با خریداری همدردی می کند که در فروشگاه پول خود را گم کرده است و قادر نیست بهای اجناسی را که برداشته بپردازد. همه ما افرادی را می شناسیم که نگران سرنوشت دیگران و بلاهایی هستند که ممکن است بر سر آنها نازل شود و افکار و احساسات آنها را درک می کنند و ضمنا کسانی را هم سراغ داریم که نسبت به مسائل و مشکلات دیگران بی توجه هستند ، نمی توانند شرایط آنان را تغییر دهند و قادر نیستند احساسات و عواطف دیگران را درک کرده و خود را در آن سهیم بدانند (شرمن و استوتلند ،۱۹۷۸).

گامهای همدلی :

  • پرهیز از قضاوت و ارزیابی طرف مقابل و استفاده از قضاوت معلق .
  • گوش کردن .
  • درک نیازها و توانمندیهای طرف مقابل .
  • تحمل افراد مختلف و مخالف و پذیرش آنها همانگونه که هستند.
  • دوست داشتنی شدن.
  • خود را جای دیگران بگذاریم .
  • تحمل آراء مخالف.
  • احترام قائل شدن برای دیگران.
  • دوست داشتن دیگران بدون قید و شرط.

 

اثرات همدلی :

۱) عامل پیشگیری بسیاری از رفتارهای ناخوشایند می شود

۲) در طرفین احساس خوشایند و مثبت به وجود می آورد.

۳) فرد را از احساس تنهایی نجات می دهد.

۴) موجب اخذ تصمیم های صحیح تر می شود.

۵) از بسیاری تعارضات و سوء تفاهم ها جلوگیری می کند.

۶) همدلی به جا و مناسب موجب تعدیل و اصلاح شناخت، احساس و رفتار می شود.

۷) در تحکیم روابط همسران می تواند نقش مهمی داشته باشد.

۸) احساس آرامش و قوه ی ادارک فرد را افزایش می دهد.

۹) موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

۱۰)زمینه شناخت بهتر و بیشتر از دیگران را فراهم می آورد.

۱۱) روابط خانوادگی و اجتماعی را بهبود می بخشد.

۱۲) امنیت روانی و آسایش خاطر را تقویت می نماید.

۱۳) میل به شرکت در فعالیت های گروهی را افزایش می دهد.

۱۴) بیان احساسات خود و درک احساسات دیگران را آسان تر می کند.

نتیجه گیری :

همدلی بین نیز نوعی همراهی با دیگران است. همدلی نیز ورود به دنیای ادراکی طرف مقابل و مستقر شدن کامل در آن همدلی مستلزم زیر نظر قرار عطوفت، آشفتگی و لاصه هر چیز دیگری، همدلی یعنی گرفتن لحظه به لحظه تغییرات طرف مقابل است. اعم ترس، خشم یا زندگی کردن در دنیای طرف مقابل و حرکت کردن با ظرافت درون این دنیا، بدون قضاوت کردنو حس کردن معانی و برداشت هایی که وی خیلی کم بر آنها واقف است (راجرز،۱۹۷۵)ص.۲۱۶- نظریه روان درمانی و مشاوره – ثارف و همدلی یعنی ایجاد رابطه غنی با دنیاشخصی که می تواند روابط گرم و معنی دار با دیگران تشکیل دهد یا که می تواند به خاطر بهبود زندگی دیگران از نفع خودش بگذرد ممکن است احساس رضایت خاطر عمیق بنماید.

حتی امکان دارد در بعضی مواقع آنچه را که ما ایثار می نامیم تا سر حد امکان انجام دهدو از این عمل خویش نهایت احساس لذت را نماید به هر حال ، شخصی می کوشد تا به هنگام نیاز دیگران به کمک آنان بشتابد. و بدین ترتیب رابطه خود را با آنان بیشتر و بهتر سازد.در عین حال به هنگام نیاز بتواند از کمک آنان بهرمند شود

هم‌زبانی خویشی و پیوندی است

مرد با نامحرمان چون بندی است

ای بسا هندو و ترک هم‌زبان

ای بسا دو ترک چون بیگانگان

پس زبان محرمی خود دیگر است

هم‌دلی از هم‌زبانی خوشتر است

———————————————————————————————

با این سه نفر مشورت نکنید

 

زندگی جمعی مستلزم شور ومشورت با یکدیگر است و کسانی موفق ترند که از مشورت دیگران بهره می برند.
تسنیم: شور ومشورت در کوچکترین امور زندگی با اعضای خانواده تا تصمیم گیری در امور اداری و حتی سیاسی و اجتماعی در سطوح مختلف مورد سفارش واقع شده چرا که تجربه ثابت کرده  تصمیمات حاصل از تفکر جمعی عمدتا به نتایج مثبتی نیز می انجامد.

امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام از مشورت کردن با سه گروه نهی فرموده اند.

ایشان می فرمایند:
بخیل را در مشورت کردن دخالت مده ،که تو را از نیکوکاری باز می دارد و از تنگدستی می ترساند
ترسو را در مشورت کردن دخالت نده که در انجام کارها روحیه تو را سست می کند
حریص را در مشورت کردن دخالت نده ،که حرص را با ستمکاری در نظرت زینت می دهد.

همانا بخل و ترس و حرص ،غرائز گوناگونی هستند که ریشه آنها بدگمانی به خدای بزرگ است.

(بخشی از نامه ۵۳ نهج البلاغه/ترجمه مرحوم دشتی)

منبع : http://www.fardanews.com/fa/news/291112

—————————————————————————-

معادلهعمر روان شناسان می گویند: آیا می دانید که ۷۰ سال عمر شما چگونه می گذرد؟
بیست وپنج سال آن را می خوابید.
هشت سال آن را درس می خوانید.
شش سال آن را در استراحت می گذرانید.
هفت سال صرف تعطیلات و تفریح می کنید.
پنج سال با دیگران صحبت می کنید.
چهار سال آن را غذا می خورید.
سه سال را در رفت و آمد می گذرانید.
بنابراین، برای کار مؤثر ۱۲ سال بیشتر باقی نمی ماند. چه بهترکه کارهای مهم ترتان را در اولویت قرار دهید
.
چهار توصیه مهم پیامبر)ص) به حضرت فاطمه(س)

مشرق– حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود: یک شب آماده خواب بودم که پدرم رسول خدا بر من وارد شد و فرمود: ای فاطمه جان! نخواب، مگر این که چهار عمل را به جا آوری!
۱-
قرآن را ختم کنی ۲پیامبران را شفیع خود گردانی ۳- مؤمنین و مؤمنات را از خود راضی و خشنود سازی ۴- حج واجب و عمره را به جا آوری.
حضرت این جملات را بیان فرمود و مشغول به خواندن نماز شد. صبر کردم تا نمازش پایان یافت، بی درنگ گفتم: ای رسول خدا(ص) مرا به چهار عمل بزرگ سفارش فرمودی که در این وقت محدود توان و فرصت انجام آنها را ندارم؟
پدرم تبسم کرد و فرمود: ای فاطمه جان! هرگاه قبل از خواب سه مرتبه سوره اخلاص «قل هو الله احد» را بخوانی، گویا قرآن را ختم کرده ای،

 

و هرگاه بر من و پیامبران پیشین من درود و سلام و صلوات فرستی همه ما شفیعان تو خواهیم بود،

 

مانند ذکر این صلوات: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و علی جمیع الانبیاء و المرسلین»


و هرگاه برای برادران و خواهران دینی و با ایمان خود طلب آمرزش و مغفرت نمایی،

 

همگی آنها را از خود راضی و خشنود ساخته ای، مانند ذکر این استغفار: «اللهم اغفر

 

للمؤمنین و المؤمنات» و هرگاه بگویی: «سبحان الله و الحمدلله، ولا اله الا الله و الله اکبر»

 

گویا حج تمتع و حج عمره گزارده ای. 

 

ديدگاه خود را بيان کنيد